امروز

مقایسه ۳ نوع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال در بازارهای مالی

مقایسه ۳ نوع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال در بازارهای مالی

مقایسه ۳ نوع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال در بازارهای مالی

در تمام بازارهای مالی، اصل اساسی و مهم، تحلیل دقیق و حرفه ای است. بازارهای مالی اصولا ماهیتی پویا و متغیر دارند و عوامل متنوعی در تعیین قیمت‌های ارزش‌گذاری شده هر بازار موثر خواهد بود. با این اوصاف ممکن است تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، مانند بورس برای افراد کار دشوار و پر ریسکی باشد.
از این رو روش‌های تحلیلی گوناگونی برای تحلیل بازارهای مالی وجود دارد. در این مقاله، تلاش می‌کنیم ۳ روش تحلیلی تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال را با یکدیگر مقایسه کنیم و ویژگی‌های هر کدام را از این طریق مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با ۳ روش تحلیل بازارهای مالی

ابتدا و پیش از مقایسه این ۳ نوع تحلیل، بهتر است به شکلی اجمالی هر کدام را جداگانه تعریف کنیم:

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال روشی برای تحلیل نمودارهای قیمتی ابزارهای مالی است. در روش تکنیکال از داده‌هایی مثل اصل قیمت و حجم و میانگین قیمت، برای پیش‌بینی رفتار قیمت‌ها در آینده استفاده می‌شود. در تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی، نمودارهای قیمتی ابزارهای مالی مثل سهام، ارز و کالاها با استفاده از نمادهای گرافیکی و شکل‌های هندسی گوناگون، بررسی خواهند شد تا الگوهای مشترک آن‌ها شناسایی شوند.

به کمک تحلیل تکنیکال، بازیگران بازارها می‌توانند پیش‌بینی‌هایی پیرامون روند قیمت‌ها در آینده ابزارهای مالی مطرح کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، معیارهایی که عموما در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل: خطوط روند، شکل‌های هندسی، نشانگرهای تحلیلی، حجم معاملات و میانگین‌های قیمتی هستند.

 


مقایسه ۳ نوع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال در بازارهای مالی

مقایسه ۳ نوع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال در بازارهای مالی / ربات سواران

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال نیز یک روش نوین برای بررسی شرکت‌ها، صنایع و بازارها است. در این روش برای نتیجه‌گیری نهایی، به ارزیابی اقتصادی و مالی این‌ نهادها مراجعه می‌شود. در واقع در تحلیل فاندامنتال داده‌های مالی مثل درآمد، سود، رشد، نرخ فروش، هزینه‌ها، بدهی، سرمایه‌گذاری و عملکرد عملیاتی شرکت‌ها و صنایع بررسی می‌شوند و به عنوان عوامل مهم سنجش در برآورد وضعیت شرکت‌ها ارزیابی خواهند شد.
در نهایت نیز نتایج به بار آمده، می‌تواند به تصمیم‌گیری فرآیند خرید یک سهم، جستجو در بازارهای گوناگون و بررسی مسائل اقتصادی و مالی کمک کند.

تحلیل سنتیمنتال چیست؟

تحلیل سنتیمنتال روش دیگری برای تحلیل بازار است. در این روش اطلاعات خروجی از شناخت و تحلیل نظرات، احساسات و شعور مشتریان و سایر افراد درباره یک محصول، برند یا شرکت، عواملی هستند که به پیش‌بینی قیمت‌های آینده و تغییرات بازار منتج خواهند شد.
در واقع تحلیل سنتیمنتال، صاحبان صنایع و شرکت‌ها را به کمک سنجش نظرات مثبت یا منفی مشتریان، به پیش‌بینی تغییرات بازار، نرخ رشد صنعت و درک بهتری از نوسانات بازار خواهد رساند. از جمله کاربردهای این روش می‌توان به پیش‌بینی تغییرات قیمت، ارزش یک محصول و همچنین بهبود تجربه مشتریان اشاره کرد.

تحلیل تکنیکال ، فاندامنتال یا سنتیمنتال؟

همان‌طور که اشاره شد تحلیل تکنیکال، تحلیلی است بر مبنای الگوها، شمع‌های قیمت و شاخص‌های فنی که در نهایت در جهت پیش‌یینی روند بازار استفاده می‌شود. تحلیل تکنیکال با ترسیمی از تاریخچه کلی بازار، نشان می‌دهد که عملکرد بازار در گذشته چگونه بوده و بر اساس بررسی‌ها در آینده چگونه می‌تواند باشد.
اما تحلیل فاندامنتال، تحلیل جزئیات مالی شرکت‌ها است. تحلیلی برآمده از بررسی موقعیت مالی، بازار هدف، توسعه کسب و کار و محصولات، میزان درآمد و سود، و عوامل موثر دیگر در ارزش بازار سهام و بالاخره نرخ سود نهایی. این نوع تحلیل در اغلب موارد در حکم ابزاری در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند فاکتورهای مؤثر بر ارزش سهام شرکت‌ها را بررسی کند.

اگر بخواهیم معنای فارسی تحلیل سنتیمنتال را در نظر بگیریم، باید از عنوان تحلیل روان‌شناختی استفاده کنیم. با این وصف تحلیل روانشناختی یعنی تحلیلی که برمبنای احساسات و اعتقادات بازیگران بازار شکل می‌گیرد. این نوع تحلیل بیش‌تر به تاثیر روانی افراد بر روند بازار و پیش‌بینی تغییرات آن توجه دارد. برای نمونه تحلیل سنتیمنتال می‌تواند نشان دهد که بازار در حال حاضر بیش از اندازه سرد است و این ویژگی ممکن است نشان دهنده فرصتی برای خرید یا فروش باشد.

نتیجه‌گیری

در یک‌ نتیجه‌گیری اجمالی می‌توان این‌گونه بیان کرد که تحلیل تکنیکال، عموماً به منظور تحلیل‌های کوتاه‌مدت و تصمیم‌گیری در آینده نزدیک استفاده می‌شود. تحلیل فاندامنتال اغلب به منظور تحلیل دراز مدت و بررسی ارزش سهام و استفاده از داده‌های مالی و عملکرد شرکت‌ها استفاده می‌شود. و در نهایت تحلیل سنتیمنتال نیز به عنوان ابزاری برای تحلیل شرایط بازار و عوامل روانی موثر بر بازار در هر زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

برای موفقیت مستمر در ترید باید با انواع تحلیل ها آشنا باشید ، اما اگه نه تخصص شو دارید ونه زمان توصیه میکنیم از سیستم کپی ترید استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر در انتخاب بروکر خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، ما در سایت ربات سواران نحوه انتخاب یک بروکر خوب را به شما آموزش میدهیم!

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1597225636482{background-color: #ffaa00 !important;}"][vc_column][cz_gap height="80px"][cz_title text_center="true" id="cz_50426" sk_overall="padding-left:50px;RTLpadding-left:0px;padding-right:50px;RTL" sk_overall_tablet="padding-left:0px;" sk_overall_mobile="padding-top:20px;padding-bottom:20px;margin-top:-20px;"]

تماس با پشتیبانی ربات سواران

[/cz_title][cz_gap height="150px"][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1497126171788{background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}"][vc_column width="1/4"][/vc_column][vc_column width="1/2" offset="vc_col-xs-12"][cz_contact_form_7 cf7="Contact Form 2" id="cz_24808" sk_input="font-size:14px;color:rgba(0,0,0,0.74);font-weight:400;background-color:#ffffff;padding:15px 25px;margin-bottom:5px;border-style:none;border-radius:24px;" sk_button="font-size:14px;color:#000000;font-weight:400;background-color:#5cbe2d;padding-right:30px;padding-left:30px;margin-top:15px;margin-right:auto;margin-left:auto;display:table;" sk_p="margin-bottom:15px;" sk_con="background-color:#000000;padding:50px 50px 35px;margin-top:-80px;border-radius:10px;box-shadow:0px 5px 35px 0px rgba(0,0,0,0.15);" sk_p_1="width:48%;" sk_p_2="width:48%;float:right;RTLfloat:left;RTL" sk_p_3="width:48%;" sk_p_4="width:48%;float:right;RTLfloat:left;RTL" sk_p_1_tablet="width:100%;" sk_p_2_tablet="width:100%;" sk_p_3_tablet="width:100%;" sk_p_4_tablet="width:100%;" sk_select="font-size:13px;color:rgba(255,255,255,0.55);font-family:Poppins;background-color:#ffaa00;padding-top:4px;padding-bottom:3px;padding-left:20px;border-style:solid;border-width:0px 0px 3px;border-color:#5cbe2d;border-radius:7px;" sk_dropdown="background-color:#ffaa00;border-style:solid;border-bottom-width:3px;border-color:#5cbe2d;" sk_con_mobile="margin-top:30px;" sk_button_hover="background-color:#ffaa00;"][/vc_column][vc_column width="1/4" offset="vc_hidden-sm vc_hidden-xs"][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row]

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
دریافت پشتیبانی آنلاین